دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 18707
تعداد نوشته ها : 18
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
ابلیس

بسم الله الرحمن الرحیم



امام رضا علیه السلام از پدرانش علیهم السلام در روایتی طویل می فرماید : ابلیس با آلات و ادواتی نزد یحیی علیه السلام آمد . پیامبر خدا از او پرسید : این نخهای اطراف لباست چیست ؟ ابلیس پاسخ داد : همه رنگ و روغن ها برای زنان ، زن ها لباسهایشان را با این رنگ های زینتی آلوده می کنند و مردان مفتون آنها می شوند . یحیی پرسید : این زنگ چیست ؟ ابلیس گفت : این جمع همه ی لذت ها و آلات موسیقی است ، مردم می نشینند بر سر سفره ی شراب و لذت نمی برند ، زنگ را بین آنها به صدا در می آورم ، وقتی صدای آن را شنیدند یکی می رقصد ، دیگری بشکن می زند و ...( بحارالانوار ، ج 63 ، ص 228 )


ابوالحارث اوسی حکایت می کند : شبی شیطان را در خواب دیدم که بر بامی ایستاده بود ، عده ای در جانب راست او و عده ای در طرف چپ وی بودند . من بر بالای بام دیگر بودم و نگاه می کردم . ابلیس لباس های رنگارنگ به تن پوشیده بود مانند کسانی که در مجلس عروسی حاضر شوند . وی به نزدیکانش گفت : دستور دهید تا همگی آواز بخوانند ، همه ترانه سر دادند . من چنان شیفته ی ترانه ی آنها شدم که نزدیک بود از بام بیفتم ، سپس ابلیس دستور داد همگی رقص کنند ، اهل مجلس همه رقصیدندو من تاکنون چنین رقصی ندیده بودم ، و آنگاه رو به من کرد و گفت : یا ابا حارث هیچ حربه ای نیافتم که در دل شما نفوذ کند جز با رقص و ترانه سرایی . ( رساله ی قشریه ، ص 620 ؛ احیاء العلوم ، ج 2 ، ص 653 )


حضرت امیر علیه السلام در همین باره می فرماید :


اللهو یسخط الرحمن و یرضی الشیطان ( بحارالانوار ، ج 78 ، ص 9 )


لهو ، خداوند را به خشم آورده و شیطان را خرسند می سازد .


و چه زشت است که ابلیس گناه انسان را ببیند ، بگرید و بگوید :


انی اخاف الله رب العالمین


من از خدا می ترسم


و ما معصیت خدا را بنگریم و به آن بخندیم .


عطار سروده است :


ای تو گشته یار شیطان صبح و شام


وز بدی کردن برآوردی تو نام


هر که بد کرد و بدان را بد نگفت


گشت شیطان خود به او صد بار جفت


عشق گوید رو ، ز شیطان دور شو


وانگهی چون جان جانان نور شو


فاصله ی بهشت و جهنم ، جز رضای خدا و غضب او نیست ، آن که از لهو لعب بگذرد و لذت های نامشروع را دور افکند و به دنیا جز به عنوان گذرگاهی چشم ندوزد به جای چشم دوختن به گناه ، به حرم کبریایی نظاره می کند ، او رضای حق را طلبیده و بندگی خدا را پذیرفته است و خداوند بنده ی خود را در جایگاهی امن و نزد خود ماوی خواهد داد .


ز منزلات هوس برون نهی قدمی


نزول در حرم کبریا توانی کرد


گر ز هستی خود بگذری یقین دانی


که عرش و فرش و فلک زیر پا توانی کرد


به هر حال رقص به واسطه ی غافل کردن آدمی از حقیقت خود مشروع نیست و همگی فقهاء نیز فتوا به تحریم آن داده اند ، تنها نوعی از رقص مصطلح که مشروع شمرده شده است ، رقصیدن زن برای همسر خود بدور از نگاه هر ناظری دیگر است .


دسته ها :
چهارشنبه سیزدهم 8 1388
X